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A Musical Journey Through Worlds and Times

Uschi Laar’s own compositions occupy the foreground in her solo concerts. In these pieces, she processes in a contemporary manner the myriad impressions that she received during her extensive journeys for study and performance purposes around the world. 

Dialogues with musicians from the most widely diverse countries and cultures helped her develop an audible respect for non-European musical traditions. Her compositions speak a language all their own, an idiom that weds Orient and Occident, brings dissimilar elements into closer relationship with one another, and forges a link between the past and the present. For the past thirty years, Uschi Laar has been working to refine her musical expression, which radically transcends the conventional clichés typically associated with the harp and its music.

Uschi Laar has also encountered hundreds of traditional pieces of music on her many journeys around the world, and she performs these pieces with virtuosity and stylistic surety. Rousing, breathtaking, traditional pieces from Venezuela, lively songs from Gambia, Oriental scales, and Indian ragas flow as freely from her fingers as do the uneven rhythms of the Balkans or the fiery phrases of a tango.

Equally worth hearing are the stories and anecdotes associated with these pieces of music. Uschi Laar tells about the individuals who played the songs, the festivals and rituals of the various ethnic groups, and the cultural backgrounds from which the music emerged.

The following instruments can be heard at her concerts:

  • PEDAL HARP
  • IRISH HARP
  • KORA (a West African harp-lute from Gambia)
  • CHENG (a Chinese harp-like instrument)

One harp for one world

Eine musikalische Reise durch Welten und Zeiten

In ihren Solokonzerten stehen Uschi Laar´s eigene Kompositionen im Vordergrund. In diesen verarbeitet sie in zeitgemäßer Weise die vielfältigen Eindrücke, die sie auf ihren Konzert- und Studienreisen durch die ganze Welt gewann. Der Dialog mit Musikern aus den verschiedensten Ländern führte zu einem hörbaren Respekt vor europäischen und außereuropäischen Musiktraditionen.

Ihre Kompositionen sprechen ihre eigene Sprache, verbinden Orient und Okzident, nähern das Verschiedenste einander an und verbinden die Vergangenheit mit der Gegenwart.

Seit 30 Jahren arbeitet Uschi Laar an der Verfeinerung ihres musikalischen Ausdrucks jenseits des üblichen Harfenklischees.

Uschi LaarAber auch traditionelle Stücke, die Uschi Laar auf ihren Reisen durch die ganze Welt begegneten spielt sie stilsicher und virtuos: Furiose, atemberaubende Traditionals aus Venezuela, beschwingte Lieder aus Gambia, orientalische Skalen und indische Ragas gehen ihr ebenso leicht von der Hand wie die ungeraden Rhythmen des Balkans oder ein feuriger Tango.

Hörenswert sind auch die Geschichten, die hinter den Musikstücken stehen. Uschi Laar erzählt von den Menschen, welche die Lieder spielten, von den Festen und Ritualen der Völker oder den kulturellen Hintergründen aus denen die Lieder entstanden sind.

 

Folgende Instrumente sind im Konzert zu hören:

  • Pedalharfe
  • Irische Harfe
  • Kora, eine westafrikanische Harfenlaute aus Gambia
  • Cheng, ein chinesisches Harfeninstrument